Post
     

Lebowski Book of the Month Club



Uitgeverij Lebowski begint volgend jaar met een Book of the Month Club voor herontdekte klassiekers. De uitgaven zijn de eerste drie maanden exclusief verkrijgbaar bij zestig ‘betere boekhandels’ in Nederland en dertig in Vlaanderen.

Uitgever Oscar van Gelderen wil met de Book of the Month Club de boekhandels belonen die zich van oudsher profileren met een bijzonder assortiment. ‘Het is toch een bepaald type winkel die Stoner, Hans Fallada of Gajto Gazdanov in huis haalt. Deze winkels kunnen zich niet onderscheiden met prijs, maar wel met bijzondere titels. Zij maken deze boeken ook groot. Pas als het een succes is, stapt de rest van de markt in. Zij zijn de trendsetters, die daarvoor steun verdienen.’

Tegelijk kan Lebowski met de exclusieve Book of the Month Club aandacht genereren voor titels waarvan de auteurs geen interviews of optredens kunnen geven. Door het lidmaatschap van de club te aanvaarden, verplichten de winkels zich om de titels groot te presenteren. Ook is het concept interessant voor mediapartners, die redactioneel aandacht aan de boeken besteden en (hoofdzakelijk in Vlaanderen) kortingsbonnen aanbieden. Tot slot is het een mooi vehikel om events en andere activiteiten aan te koppelen.

Van Gelderen is nu met de afdeling verkoop bezig de lijst van boekhandels samen te stellen. ‘Wij kunnen precies zien wie in het verleden dit soort boeken goed heeft verkocht. Daarnaast letten we erop hoe goed ze kunnen communiceren. De auteur kan niet bij De Wereld Draait Door komen, dus de winkeliers moeten goed over de boeken kunnen lullen. En we letten natuurlijk op de demografische dekking, de boekhandels moeten goed verspreid over het land liggen.’

Op 10 december, bij de lancering van de Book of the Month Club-site, presenteert de uitgeverij de lijst met alle deelnemende boekhandels. Heel strikt zal het aantal van zestig niet zijn. ‘We hebben het nieuws dit weekend gedropt in De Volkskrant en Tzum. We krijgen veel – enthousiaste – reacties. Als een boekhandel nu zegt: “Ik wil er ook bij”, prima. Dan bekijken we dat. Het is geen stalinistisch gebeuren. Als een boekhandel na drie keer wil afhaken, kan dat ook. Maar liever niet, natuurlijk. We kijken evenmin naar aantal filialen: bijvoorbeeld Van der Velde geldt als één boekhandel.’

Tegen die tijd zullen ook de overige details bekend zijn: bijvoorbeeld het aantal exemplaren dat een boekhandel minimaal moet bestellen – Van Gelderen denkt nu in de orde van 25 stuks –, of de winkels de boeken ook op hun eigen website mogen verkopen en wie de mediapartners zijn. ‘We zijn nog in gesprek met een aantal partijen, maar in Vlaanderen wordt dat vrijwel zeker Humo.’

Ook nadat de titels na drie maanden beschikbaar zijn voor de rest van de markt behouden de clubleden voordeel ten opzichte van andere verkopers. Zij krijgen exclusief POS-materiaal en blijven de alleenverkoper van de gebonden versie. Andere partijen krijgen een paperback. ‘De gebonden versie krijgt een geplakte band met daaromheen doorzichtig folie, zoals Black Sparrow Press dat doet. Van hard plastic, zoals dat wel eens in een antiquariaat om een boek wordt gedaan. Het ziet er te gek uit.’

De eerste drie titels zijn De wandeling van Robert Walser (januari), De buurt van Ab Visser (februari) en De wilde detectives van Roberto Bolaño (maart). Deze staan dan ook niet in de voorjaarsaanbieding van Lebowski. ‘We hebben gemerkt dat herontdekte klassiekers in de reguliere aanbieding onvoldoende tot hun recht komen. Ze hebben meer zorg en aandacht nodig. Dat doen we dus niet meer.’

Dat wil echter niet zeggen dat Lebowski alleen nog maar nieuwe titels van levende auteurs in de aanbieding brengt. Integendeel: de voorjaarscatalogus telt met Szilárd Borbély, Ali Eskandarian, Alfred Hayes, Breece D’J Pancake en Tom Kristensen vijf overleden auteurs. De eerste twee zijn toevallig recent overleden, maar dan nog telt de catalogus drie herontdekte klassiekers. ‘We gaan het nu meer spreiden. Ik doe nog maar vijf klassiekers per jaar in de aanbieding. Pancake gaan we toch als Book of the Month doen. En Hayes is zo fantastisch en toegankelijk voor een breed publiek, dat kan gelijk bij de AKO en Bruna liggen.’