Post
     

Blog Thille Dop, uitgever Moon - Kraak de kooi



In december 2013 willen we van start gaan met de campagne rondom Half Zwart. We ontvangen galleys uit Engeland en onze stagiaire snelt naar de doe-het-zelf-winkel om touw, labels en slotjes te kopen. De boekhandel ontvangt een mooi ingepakt vooruitexemplaar. We brainstormen over het idee van de kooien. 


Ik vertel enthousiast over de fantastische, speciaal gemaakte kooi die ik in Engeland heb gezien. Mijn collega Ruth van de PR begint gelijk te bellen en te informeren hoe duur het is om zo’n kooi te laten maken. We denken aan een launch op de Dam in Amsterdam en fantaseren over welke knappe acteur we als Nathan in de kooi kunnen stoppen en hoe lang we deze acteur met goed fatsoen opgesloten kunnen laten zitten. Daarna kan de kooi een reis langs boekhandels maken. We hebben een marketingbudget, maar zo’n enorme kooi is toch iets te duur. De jacht op kooien is begonnen, totdat ik ’s avonds een whatsappje van Ruth krijg met een foto van een kooi. Geweldig en zeer te betalen. Maar hoe nu verder? Vullen we de kooien met veel boeken? Maar dat is lastig. Wie gaat dit doen en hoe regelen we het met de distributie? Collega Leonard, nuchter als altijd, heeft de oplossing. Eén boek per kooi, de kooi is afgesloten met een cijferslot en de klant moet de code raden om het exemplaar te ontvangen. We maken een website waar we de actie op uitleggen:

‘Wil jij een exemplaar winnen van Half Zwart? Doe mee aan de Kraak de kooi-actie! Drie weken lang wordt er elke week een vraag op deze site geplaatst. Elk goed antwoord levert een cijfer op. Als je alle drie de vragen beantwoord hebt, heb je dus drie cijfers die samen (in volgorde van de antwoorden) een code vormen.’

We maken posters en boekenleggers, en 7Days is onze partner om de actie te communiceren. Op 4 maart worden de boeken geleverd. Wat zien ze er goed uit! Iedereen vindt de omslag met zilverfolie en preeg (ook op de achterkant) mooi, en ook aan het binnenwerk is door Peter veel aandacht besteed. We hanteren een introductieprijs van € 14,95. Dit wordt door middel van een sticker op het boek gecommuniceerd. Collega’s Huub, Willem en Marianne rijden het land door om de kooien en het POS-materiaal én de brief met uitleg af te leveren bij de boekhandels die meedoen. Onze stagiaire twittert zich een slag in de rondte en plaatst de actie op alle social media. Het begint te werken. De website is online. Boekhandelaren sturen enthousiast foto’s, bloggers recenseren het boek en noemen de actie. En vrijdag 21 maart, nadat we net de laatste vraag geplaatst hebben, ontvangen we het bericht dat de eerste kooi in Nederland gekraakt is.

De eerste uitlevering is geschied, de lezer moet het boek nu oppakken en erover praten. Wij reizen dit weekend af naar Bologna waar ons op maandagavond een swingende party staat te wachten in het bijzijn van auteur Sally Green en alle, inmiddels 46, internationale uitgevers.

Maar daarover in mijn volgende blog meer.